JavaScript lijkt uitgeschakeld te zijn in jouw browser. Zet Javascript aan in je browser voor de beste ervaring op onze site.
Ernstige voorraadtekorten en vertragingen in levertijden
Laatste update: 27-08-2024
Sinds begin 2024 zijn er meer producten dan gemiddeld uitverkocht in onze webshop en duurt het langer voordat uitverkochte producten weer beschikbaar zijn, met levertijden die momenteel zelfs kunnen oplopen tot meer dan een half jaar. Dit roept veel vragen op bij onze klanten, omdat zij niet begrijpen waarom wij niet gewoon meer inkopen en op die manier zorgen voor meer voorraad. Helaas is de oplossing echter niet zo simpel en met dit artikel hopen wij meer inzicht te geven in deze ingewikkelde situatie.
De aanhoudende voorraadtekorten en lange levertijden worden veroorzaakt door diverse geopolitieke factoren waar wij helaas geen invloed op hebben. De Rode Zee-crisis die sinds eind 2023 speelt heeft namelijk enorme gevolgen gehad voor de wereldhandel en heeft geleid tot grote tekorten aan zeecontainers in China, waardoor levertijden en kosten fors zijn gestegen. Door de aanvallen op schepen in de Roze Zee varen er veel minder containerschepen en deze zijn bovendien langer onderweg. De containerschepen vermijden nu namelijk de Rode Zee en moeten omvaren via Zuid-Afrika, waardoor het enkele weken langer voordat een container in de haven van Rotterdam aankomt. Vrijwel elke sector heeft last van deze onrust en zelfs giganten als IKEA hebben eerder dit jaar al aangekondigd rekening te houden met tekorten van sommige producten. Hoewel wij geprobeerd hebben om tijdig in te spelen op deze situatie door onze inkopen te verhogen, was de impact van de crisis helaas te groot en zijn er steeds grotere vertragingen ontstaan. Daardoor kampen wij nu ook met voorraadtekorten en lange levertijden. Wel lijkt de situatie in de tweede helft van 2024 weer langzaam te verbeteren.
Wij hebben onze inkopen begin dit jaar al flink verhoogd maar helaas zit er een limiet aan de producten die wij kunnen krijgen. Door de voorraadtekorten en de vertragingen willen alle ATX dealers wereldwijd namelijk meer inkopen en zit de fabriek aan de maximale productiecapaciteit. De producten die geproduceerd worden moeten bovendien worden verdeeld over alle ATX dealers wereldwijd en wij kunnen helaas niet nog meer producten bestellen dan wij nu al krijgen. Bovendien liggen de producten die wij wél kunnen krijgen vaak wekenlang in de haven te wachten tot er een plek beschikbaar komt aan boord van een containerschip. In alle Chinese havens zijn er momenteel namelijk grote problemen. Er is een groot tekort aan zeecontainers en er is minder beschikbare ruimte aan boord van de containerschepen. Daar komt bij dat containers niet volgens schema worden geladen in de oorsprongs- of tussenhavens, waardoor de exacte levertijden en vertragingen van een zending lastig te voorspellen zijn voor ons. Omdat er een tekort is aan zeecontainers moeten bedrijven tegen elkaar opbieden om een container te bemachtigen, waardoor de prijzen flink zijn gestegen en de prijs van een container van China naar Rotterdam de afgelopen maanden meer dan verviervoudigd is. Voorlopig is deze prijsstijging voor onze klanten gelukkig nog te overzien, omdat wij ons best doen om dezelfde scherpe prijzen als altijd aan te bieden door de last van de prijsstijging grotendeels voor onze eigen rekening te nemen.
Wij begrijpen en delen de frustratie van onze klanten, want de voorraadtekorten en lange levertijden leiden ook voor ons bedrijf tot een hoop problemen, zoals aanzienlijke kostenstijgingen, gemiste verkoopkansen en zelfs negatieve reviews van ontevreden klanten. Wij hopen dat er door bovenstaande uitleg meer begrip ontstaat voor de situatie en dat klanten ons bedrijf niet beoordelen op de voorraadtekorten en de lange levertijden, maar juist op de aspecten waar wij wél invloed op hebben, zoals de gebruiksvriendelijkheid van onze website, het niveau van de klantenservice die wij bieden, de kwaliteit van onze producten en de scherpe prijzen die wij hanteren. Onze medewerkers blijven zich in ieder geval elke dag inzetten om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Bedankt voor het begrip, geduld en vertrouwen.